عربی-دینی-قرآن

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْ‌آنًا عَرَ‌بِیًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ عربی-دینی-قرآن خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 

قواعد - ترجمه درس - تمرینات و جواب ها - لغات جدید درس

هدف

 درست کردن فعل نهي و  فعل  نفي

قانون

- «لا» هم علامت نفي است و هم علامت نهي.

- در نهي هنگامي که در اول کلمه «لا» را مي آوريم حرف آخر جمله را مجزوم مي کنيم يا نون عوض رفع آن را حذف مي کنيم.

- در نفي فقط «لا» را در اول کلمه مي آوريم و به باقي حروف دست نمي زنيم.

- نوني که براي جمع مؤنث است هيچ گاه حذف نمي شود.

- مانند :  (تکتمونَ)     نفي = لا تکتمونَ                    نهي = لا تکتموا

- در جمع مذکر،پس از حذف «ن» حرف «ا» مي گذاريم که البته خوانده نمي شود.

 

· نهي :

 لا + فعل مضارع

 

با تغيير ضمه به سکون علامت جزم و حذف «ن» از آخر فعل (جز جمع مونث) Ü نهي

 

 

ترجمه متن درس نااميد مشو

اين ماهيگير نزديک دريا زندگي مي کند.

و در روزهاي اخير چيزي به دست نياورده است.

فردا براي ماهيگيري خواهم رفت.

نه ... نرو ، دريا در اين روزها طوفاني است. دريا خطرناک است.

لطفاً نرو ... آنجا خطر است.

بله ! اندوهگين مشو ... خدا با ماست.

ما صبر مي کنيم.

روزي از جانب خداست.

نه ... چيزي نداريم.

ما گرسنه ايم.

توکل بر خدا کردم ... خواهم رفت.

ماهيگير تصميم به رفتن گرفت.

اي همسرم، بله ... ! اين کاري خطرناک است.

ولي نااميد مشو.

اندوهگين مباش ... نگران مباش خدا با ماست.

اي مريم، اي هدي نگران مباشيد.

کارهاي روزانه را انجام دهيد.

و احساس ناتواني نکنيد.

اي ايمان اي امير کارها را رها نکنيد و نگران نباشيد.

من باز خواهم گشت اگر خدا بخواهد.

در دريا چه کنم.

در دريا چيزي نيست.

ماهيها کجا هستند.

ناگهان !

گويي تور سنگين شده است ... بله

اين چيست ؟ !

آيا اين ماهي است يا نهنگ ؟!

بله ... شکر خدا.

اي مرد طناب را رها مکن.

احساس ناتواني مکن.

ابر سياهي در آسمان ظاهر شد.

و باد به شدت وزيد.

بعد از لحظه اي، نهنگي حمله کرد.

خدايا چه کنم؟

اي خدا هيچ معبودي غير از تو نيست.

به بنده ناتوانت رحم کن.

سپس افتاد.

در روستا

روستائيان از باگشت ماهيگير نااميد شدند.

روز بعد

مردم قايقي را از دور ديدند.

به طرف ساحل رفتند.

ماهيگير زخمي است و ماهي بزرگي در تورش است.

پس ماهيگير را به روستا بردند.

و پس از يک روز

روستائيان براي ديدن ماهيگير آمدند.

پس ماهيگير گفت:

اين سفر عجيبي بود که تجربه هاي زيادي در آن بود.

اي برادرانم، در زندگي نااميد نشويد.

در برخورد با مشکلات احساس ناتواني نکنيد.

از رحمت خدا نااميد نشويد.

اي خواهرانم، از ياد خدا غافل نشويد.

پس همانا خدا مونس زمانهاي هراس است.

نااميد نشويد.

پس نااميدي از شيطان است.

 

 

کلمات جديد

اُسماک = جمع سمک: ماهي

أم = يا

تَيأس = نااميد مي شوي

تَفْلَقُ = نگران مي شوي

تکتمون = پنهان مي کنيد

ثَقُلَتْ = سنگين شد

حَبْل = طناب – ريسمان

حصل = به دست آورد

حوت = ماهي بزرگ، نهنگ

خطر= خطرناک

ذهاب = رفتن

رجاء = لطفاً

رحلة = کوچ، سفر

رياح = ج ريح: باد

زَروق = قايق

سحابة = ابر

سُم= سم، زهر

سواک = جز تو

سَوداء = سياه

شبکة = تو

عَزَم = تصميم گرفت

عَصَفت = وزيد

قُرْب = نزديک

قَنَط= نااميد شد

لا تَقنطوا = مأيوس نشويد

لَبَسَ= آميخت، مخلوط کرد

لا تلبسوا = مياميزد

هائج = مواج، طوفاني

وحشتة= تنهايي

يَسکُن = سکونت مي کند

يئسَ= نوميد شد، مأيوس شد.

 

 

تمرين هاي درس ششم

1 - با توجه به متن درس در مقابل پاسخ صحيح علامت بگذاريد.

الف ) هل طَلَبَ الأولادُ مِنْ والدِهِم الذّهابَ للصَّيد؟

۱ – نعم           ۲ – لا

ب ) أحصَلَ الصّيادُ علي الصّيد؟

۱ – نعم          ۲ – لا

ج ) متي عَصَفت الرّياح؟

۱ – قبلَ ظهورِ سحابةٍ سَوداءَ

۲ – بعد صَيْدِ الحوتِ

د ) ما هي نتيجةُ القصّةِ ؟

۱ – کان الصّيادُ خائفاً

۲ – اليأسُ في الحياة سُمُ

 

2 - فعلهاي مناسب را براي عبارات زير پيدا کنيد.

الف ) .... الباطل و ... الحقّ .                ۱ – لا تَشربي       

ب ) .... الا الله .                               ۲ – لا تذکروا

ج) .... علي الأصدقاء .                        ۳ – لا تغضبوا

د) .... الماء کثيراً .                             ۴ – لا تکتموا

                                                   ۵ – لا تعلموا

 

3 - جاي خالي را با کلمات مناسب پر کنيد:

الف ) .... الحق بِالباطل .                     ۱ – لا تَقْربوا

ب) ..... إن الله مَعَنا .                         ۲ – لا تقنطوا

ج) ..... إلا الله .                               ۳ – لا تَلْبسوا

د) ..... مالَ اليتيم.                             ۴ – لا تعبدوا

ه) .... من رحمة الله.                          ۵ – لاتحزَنْ

 

 

 

پاسخها:

 

درس 6

الف

ب

ج

د

ه

تمرين۱

2

1

1

2

2

تمرين2

۱-۵

2

3

1

 

تمرين3

3

5

4

1

 

2

 

 

 



 

[ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:,

] [ 10:3 ] [ محمد رضا امیری ]

[ ]

 

سالروز آغاز امامت امام زمان (عج)

نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلكه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. در سال روز نهم ربیع الاول كه یادمان آغاز امامت ولی عصر علیه السلام است.

تصمیم گرفتیم در چند سطر كوتاه به رخ دادهایی كه پس از شهادت امام حسن عسكری علیه السلام در سامرا روی داد، اشاره كنیم.

* * *

روز جمعه، هشتم ربیع الاول سال 260 هـ.ق، امام حسن عسكری علیه السلام پس از این كه نماز صبح را خواندند، بر اثر زهری كه هشت روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید. این حادثه در شرایطی روی داد كه امام یازدهم افزون بر این كه مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده كرده بود، شب پیش از شهادتشان، دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستادند. خبر شهادت امام در سراسر شهر سامرا پیچید و مردم به احترام او عزاداری كردند. به گفته مورخان، در روز شهادت امام علیه السلام، سامرا به صحرای قیامت تبدیل شده بود.

 بر اساس گفته شیخ صدوق، خود امام زمان علیه السلام با كنار زدن عمویش جعفر كه قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند.

حكومت عباسی از مدت ها پیش بر اساس سخن رسول الله صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام مبنی بر این كه مهدی فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است، امام یازدهم را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل كرده بود. پس از شهادت امام علیه السلام كم كم خبر فرزندی به نام مهدی علیه السلام پخش شد و تلاش چند باره خلیفه عباسی برای یافتن امام مهدی علیه السلام به نتیجه نرسید.

مسأله خلافت و امامت در اسلام، تنها بر اساس لیاقت و شایستگی افراد بوده و سن و سال هیچ تأثیری نداشته است. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در سال سوم هجرت بعد از دعوت خویشان خود به اسلام، علی علیه‏السلام را که نوجوانی پیش نبود به خلافت و وصایت منصوب کرد .

عثمان بن سعید، نائب اول امام علیه السلام بود و با آغاز غیبت ولی عصر علیه السلام نامه های حضرت را به شیعیان می رساند. از همین زمان بود كه شیعیان برای نخستین بار طعم غیبت را چشیدند. آغاز غیبت صغرا مصادف با آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام بود تا مردم آرام آرام با مفهوم تلخ و دردناك غیبت آشنا شده، بتوانند تا آن زمان كه به اشتباه خود پی می‌برند و به وظایف خود در برابر امامان آگاه می‌شوند، همچنان دیندار بمانند.

در دوران غیبت صغرا چهار نایب خاص،امر وساطت میان امام علیه السلام و شیعیان را به عهده داشته و چنان‌كه خواهیم دید، همه آنها معروف و سرشناس بوده‌اند. آنان احكام دین را از وجود اقدس امام زمان علیه السلام گرفته و در اختیار شیعیان می‌گذاشتند. سؤالات [كتبی و شفاهی] ایشان را به حضور امام زمان علیه السلام برده و سپس پاسخ را به شیعیان می‌رسانیدند و همچنین، وجوه شرعی شیعیان را با وكالتی، كه از امام داشتند، می‌گرفتند [و به حضرت تحویل می‌دادند یا با اجازة ایشان مصرف می‌كردند] آنان جمعی بودند كه امام حسن عسكری علیه السلام در زمان حیات خود عدالتشان را تأیید فرمود و همه را به عنوان امین امام زمان علیه السلام معرفی كرد و بعد از خود، ناظر املاك و متصدی كارهای خویش گردانید، و آنها را با نام و نسب به مردم معرفی نمود.

اینها، همه دارای عقل، امانت، وثاقت، دِرایت، فهم و عظمت بودند.

* * *

 

[ یک شنبه 22 دی 1392برچسب:,

] [ 9:53 ] [ محمد رضا امیری ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه